Masz rację. Ale dziwi mnie rezygnacja ABU i nie tylko z produkcji lekkich szpul z tłoczonej blachy.
Były pod względem bezwładności lepsze niż odlewane aluminiowe.
Boczki były leciutkie (blaszane talerzyki) a rdzeń to tylko rurka z cienkiej blachy.
Szpule nowej generacji tzw płytkie mają ogólnie rzecz biorąc gorsze parametry bezwładnościowe
bo rdzeń ma dużą średnicę. Owszem kompesuje to mniejsza ilość linki na szpuli ale z drugiej strony
w przypadku łożysk montowanych w szpuli istnieje potrzeba wykonania gniazd.
W starych szpulach rdzeń z rurki miał np 11mm wewnętrznej średnicy i tam pakowało się odpowiednie łożysko o takiej samej
nominalnej średnicy zewnętrznej.
Mówimy tutaj o zjawisku jakim jest bezwładność - a to poprostu jest opór jaki należy pokonać aby szpulę wprawić w ruch.
Pomijamy tutaj opór łożysk i systemu hamującego bo interesuje nas sama szpula ale ważny jest cały układ (trzymający władzę, upss! szpulę
)
A więc nie tylko masa ale i jej rozmieszczenie ma kapitalne znaczenie dla startu szpuli. Kształt szpuli i proporcje ma się rozumieć też.